שיר הלל ליער הקהילתי פסגת זאב נווה יעקב (מיר) בעקבות סיור ביום חורפי



ביום חמישי כ"ג באדר א' תשע"ט (28 בפברואר 2019) ירדו כמוית משקעים גדולות מאוד בירושלים וסביבותיה, בכל הארץ ירדו גשמים נכבדים באותו היום. על פי סיכומים של השרות המטאורולוגי לפרק גשם זה מסתבר שבאזור ירושלים ירדו למעלה מ 100 מ"מ בפרק של יומיים. כמות זאת היא כעשרים אחוז מהכמות השנתית הממוצעת שיורדת באזור ירושלים.
לקראת צהרי יום חמישי המדובר הגעתי מעבודתי מאזור יישובי בנימין. כל הדרך ירד גשם זלעפות ובמקומות שונים בדרך הבחנתי בזרימות לא קטנות של מים בערוצים קטנים וגדולים היורדים מזרחה לכיוון בקעת הירדן.
מי שחובב זרימת נחלים בחורף יודע שחייבים לצאת לדרך כשיורד גשם. האמת, שקר וגם רטוב ומה שבאמת הלב רוצה לעשות זה לשבת עם ספל מרק חם בבית ולהסתכל דרך החלון בגשם המזרזף.
אבל מי שבאמת רוצה לחזות ביופי הטבע טוב שיתעטף בבגדים חמים ועד כמה שניתן אטומים ויצא לדרך. כמובן בזהירות המתבקשת. זה מה שעשיתי ומעט מההתרשמויות והתמונות ברשימה הפעם.

שני נחלים משמעותיים בשכונה
את שכונת פסגת זאב חוצים שני נחלים משמעותיים שזורמים ממערב למזרח ומנקזים לתוכם מים. הנחל הצפוני הוא נחל המכונה בעברית 'הנחל הנסתר' ובערבית ואדי אל ח'פי. מקור השם בערבית לא ברור. הנחל הדרומי הוא נחל זמרי הקרוי על שם דמות משבט בנימין הנזכרת בתנ"ך: "וְאָחָז הוֹלִיד אֶת יְהוֹעַדָּה וִיהוֹעַדָּה הוֹלִיד אֶת עָלֶמֶת וְאֶת עַזְמָוֶת וְאֶת זִמְרִי וְזִמְרִי הוֹלִיד אֶת מוֹצָא"  (בדברי הימים א ח לו) שגרה באזור והשאירה שריד לשמה בשם חורבה בין פסגת זאב מרכז לפסגת זאב מזרח. נחל זה זכה בשבועות האחרונים לפרסום (גם מעל גבי במה זו) כיוון שהפך להיות נחל קהילתי מוכר. שני הנחלים הללו מנקזים אליהם ערוצים קטנים משני צידיהם ואוספים לתוכם כמות משקעים משמעותית מהסביבה ובעיקר גשמים שמתנקזים מהרחובות ומעבירי המים בשכונה, דבר שמעצים את הזרימה השיטפונית בימי גשם.
המים הזורמים בשני הערוצים מתנקזים לנחל פרת (קלט) המצוי מזרחית לשכונה, ומשם לנהר הירדן ולים המלח.
הנחלים בתחום השכונה נמצאים קרוב לקו פרשת המים הנמצאת במקביל לכביש שישים הישן או כיום במקביל למסילת הרכבת הקלה בציר שועפאת הגבעה הצרפתית. כיוון שפסגת זאב ממוקמת בסמיכות לקו פרשת המים, כמות המים הזורמת בערוצים באופן טבעי לא גדולה יחסית ללערוצים אלה בהמשכם בבקעת הירדן. אך בגלל התערבות האדם והבניה המסיבית המים לא מחלחלים וזורמים על פני השטח בכבישים ויוצרים כמות מים זורמים ומנוקזים גדולה שהופכת להיות משמעותית מאוד כפי שיתואר להלן.

יציאה לנחל זמרי
כאמור, כשחזרתי לשכונה בצהרי יום חמישי האחרון ירד גם משמעותי והחלטתי לצאת לשטח לבדוק את המצב. דבר ראשון צפיתי לעבר נחל זימרי ושם נראתה זרימה מרשימה כולל מפלונים קטנים שנוצרו עקב מדרגות סלע טבעיות במקום. תמונה אחת ממרחק מראה שהזרימה היתה משמעותית.

שלט כניסה ליער הקהילתי פסגת זאב נווה יעקב | צילום: יוסי שפנייר

נחל הצמוד ליער הקהילתי פסגת זאב נווה יעקב
המשכתי בנסיעה לעבר השכונה המזרחית של פסגת זאב מרכז שם החניתי את הרכב ושמתי את פעמי לעבר ערוץ הנחל הנמצא במרכזו של  היער הקהילתי פסגת זאב נווה יעקב (מיר). כבר ממרחק ניתן היה לשמוע את שאון המים הזורמים. בהגיעי לערוץ שרוב מוחלט של הימים בשנה הוא יבש לגמרי ראיתי מחזה מדהים של זרימה של מים שלא היית המביישת שום נחל ממוצע באזור גשום בצפון. כמובן שצלמתי מספר תמונות ואחד מהם תוכלו לראות כאן. הנוף הכללי הוא מדהים הכל מסביב ירוק ויש רושם שמדובר בנחל טיפוסי בסקנדינביה או שוויץ.

זרימה ביער בערוץ שהוא יבש בדרך כלל - אדר א' תשע"ט (מרץ 2019) | צילום: יוסי שפנייר

נחל זימרי בין ספדת זאב מרכז ומזרח בזרימה - אדר א' תשע"ט  | צילום: יוסי שפנייר



מפלי נווה יעקב
המשכתי מזרחה ולפתע הבחנתי בזרימת מים מרשימה שמגיעה מצפון, בסמיכות לשכונת קמניץ בנווה יעקב. המים מתנקזים מרחוב הרב רביץ ויורדים בשאון גדול לעבר ערוץ הנחל בו שהיתי. מבט כלפי מקור הזרימה מבהיר את פשר הרעש. המים המתנקזים ממעבירי המים זורמים בירידה בכמה מדרגות סלע היוצרים מפלים גועשים משל הייתה באזור הבניאס השוצף. מראה מרהיב ביופו. נכון הוא אינו טבעי, הוא מעשה ידי אדם, אבל המים הרבים הזורמים בו מרשימים ביותר. לא מעט ילדים מהשכונה שמו לב לעובדה מדהימה זו ובאו לצפות במראה המרהיב של מפלי המים השוצפים. סביב למפלי המים לצערי מצויים גלי אשפה למינה שמקלקלים את הנוף הפסטוראלי.

מפלי נווה יעקב - זרימה מנווה יעקב לנחל הקהילתי פסגת זאב נווה יעקב - אדר א' תשע"ט (מרץ 2019)  | צילום: יוסי שפנייר

מבט מזרחה
צעידה של עוד קילומטר מזרחה מביאה אותך למפגש מספר ערוצים נוספים שכולם היו מלאים במים. ויצרו נוף של זרימה רחבה בערוץ הנחל. זוג מטיילים שרצה לחצות את הנחל לא היה יכול אחרת אלא מלהפשיל את המכנסיים לחלוץ נעליים ולעבור את הנחל (ראו תמונה). מראה שלא ניתן להאמין שצולם כאן באזור של ספר המדבר.

נחל ביער הקהילתי פסגת זאב נווה יעקב בזרימה עם זוג שמנסה לחצות את הנחל
אדר ב' תשע"ט (מרץ 2019) | צילום: יוסי שפנייר

 
שלולית חורף וצבי
כיוון שהקרקע רוויה מגשמים רבים בחלק מהמקומות בהם אין שיפוע המים עומדים ונוצרות שלוליות רדודות. אחת כזו צילמתי בסמוך לעץ קטן ובשלולית משתקפים העצים והנוף סביב. בעודי מצלם את שלולית החורף, כמו מתוך הזמנה עבר במקום צבי בודד מקשקש בזנבו השחור על רקע הישבן הלבן שלו. עמד והביט בי ואני בו ואף עמד בשקט כמו מוכן שאצלם אותו.
בסמוך לשלולית המים עדיין פורחות כמה כלניות סגורות שמגינות על עצמן מפני הגשם שלא יפגע בחלק הפנימי של הפרח.
לאחר סיבוב זה התחלתי את דרכי חזרה עם נעליים וגרביים רטובות מהמים הזורמים שלא ניתן היה תמיד לדלג מעליהם מבלי להירטב.

צבי ביער הקהילתי - בחורף תשע"ט (2019) | צילום: יוסי שפנייר

הנה כי כן, סיור של אחר צהרים ביום גשום מאוד בסמוך מאוד לשכונות המבונות מעידים מהו הפוטנציאל הטמון באזור הפתוח שלנו. אזור שאנחנו מצווים לשמור עליו כריאות ירוקות שלנו כאן בספר המדבר. ערוצים אלה שניתן לחזות בהם בעולם הטבע שאחד מהופעותיו הנדירות והמיוחדות הן ביום גשם מעין זה שחוויתי בו בסוף חודש אדר א' תשע"ט (סוף פברואר 2019).
ומזכיר את הפסוקים היפים מספר תהילים:
"הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן... (יג) מַשְׁקֶה הָרִים מֵעֲלִיּוֹתָיו מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ...
 (כד) מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ  ה' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ...ָ" (תהילים קד, י-כד בדילוגים).

___________________________________________________________________

יוסי שפנייר | yossispanier.blogspot.com | 6 במרץ 2019





תגובות

המאמרים הנקראים ביותר

בית הכנסת האשכנזי בפסגת זאב מרכז – ציוני דרך

ארץ הצבאים – בפסגת זאב

60 שנה לפעולת שומרון (קלקליה) ורחוב – ירמיהו ('ירמי') ברדנוב

בית הכנסת 'משכן יצחק' בנוסח צפון אפריקה בפסגת זאב מרכז

המהנדס דוד סֵקֶלי ופועלו בתקופת מלחמת העצמאות

שתי גבעות ומנזר בדרומה של ירושלים גבעת המטוס, גבעת הארבעה ומנזר מר אליאס שבדרום ירושלים

70 שנים לנפילת השישה עשר

חורבת עדסה – יישוב חקלאי מהתקופה הביזנטנית בפסגת זאב מרכז

אורי בן-ארי לדרכו של אדם, מפקד ומנהיג | יוסי שפנייר וישראל רוזנסון

ענייני פורים ואביב בפסגת זאב